Aegel Marmelos - Sebuah Loji perubatan Ayurveda India

Aegel Marmelos - Sebuah Loji perubatan Ayurveda India

Marmelos Botani Nama-Aegel
Keluarga Rutaceae

Pengelasan saintifik

Alam: Tumbuhan
Bahagian: Magnoliophyta
Kelas: Magnoliopsida
Subkelas: Rosidae
Order: Sapindales
Keluarga: Rutaceae
Genus: Aegle
Spesies: A. Marmelos

Pengenalan
Bilva merupakan pokok buah-bearing berasal dari hutan kering di bukit-bukit dan dataran tengah dan selatan India, Myanmar, Pakistan, Bangladesh, Nepal, Vietnam, Laos dan Kemboja. Ia ditanam di seluruh India, dan juga di Sri Lanka, utara Tanah Melayu, Jawa dan di Filipina. Ia juga dikenali sebagai Bilva, Bilwa, Bel, atau buah-buahan Beli, Bengal quince, batu epal, dan kayu epal. Pokok, yang merupakan satu-satunya spesies dalam genus Aegle, tumbuh sehingga 18 meter.

Bilva meluas diterangkan dan digunakan dalam kesusasteraan Veda. Bilva Mani Dharana dianggap sebagai Duhsvapan Naana, Raksoghna, Rasayana, Prajasthapana, Visghna dan lain-lain Ia juga digunakan untuk ritual, perkahwinan dan lain-lain ciri-ciri kosmetik Its juga didokumenkan oleh teks-teks purba.

Bilva adalah sumber yang sangat baik protein yang merupakan 5.12 peratus daripada bahagian yang boleh dimakan. Fresh separuh masak buah Bilva adalah sedikit astringen dan digunakan untuk disentri dan cirit-birit. Pulpa boleh dimakan atau merebus yang ditadbir. Bilva dikatakan menyembuhkan tanpa mewujudkan sebarang kecenderungan untuk sembelit. Bilva daun, buah-buahan dan akar boleh digunakan sebagai tonik dan bahan pendingin dengan sifat antibiotik

Pokok ini adalah foodplant larva untuk yang berikut dua rama-rama Swallowtail Hindi, demoleus Lime Butterfly Papilio dan polytes Common Mormon Papilio.

Bilva dianggap untuk menjadi yang terbaik Saiigrahika dan Dipaniya dadah makhluk vata kapha hara (CSSu.25). Bilva Patra bagaimanapun vãtahara sahaja (C.S.S.27). Suruta dipetik Bilva sebagai Rasayana (S.S.Ci.27). Bilva juga dikenali sebagai Siva Druma (pokok kegemaran Tuhan Siva) diadakan suci oleh penganut Hindu, daun yang ditawarkan dalam doa kepada iva & Parvati. Sebagai Chopra tepat meletakkannya, "Tidak ada ubat telah lebih lama lebih dikenali, lebih dihargai oleh penduduk India daripada buah-buahan Bael". Bahagian yang berlainan pokok itu digunakan dalam perubatan kuno iaitu, akar (vatakaraj; stem (Hridroga hara atau Jvara hara), daun (Madhumeha hara), Apakva phala (sangrahi) dan pakva phala (julap).

Botani Penerangan - Ia adalah medium untuk agak besar daun luruh dan pokok bersaiz glabrous sehingga 6-7,5 m tinggi dan 90-120 cm dalam lilitan. Cawangan bersenjatakan lurus tajam, axillary 2.5 cm duri panjang. Menyalak lembut, corky, kelabu cahaya.

Daun alternatif, yg mempunyai tiga daun, kadang-kadang digitately lima foliate. Risalah ovate atau ovat Ianceolate, crenate, puncak, sessile sisi, terminal lama petioled.

Bunga yang besar, putih kehijauan, manis wangi di panicles axillary pendek.
Buah-buahan glabose, kelabu atau kuning, kulit kayu. Benih-banyak, bujur, mampat, em-katil dalam pundi ditutup dengan tebal berwarna oren pulpa manis. Buah 2 1/2 hingga 3 1/4 inci diameter, bulat atau bujur dalam bentuk, warna coklat kekelabuan, di luar permukaan keras dan hampir licin. Rind kira-kira 1/8 inci tebal dan melekat dengan pulpa merah cahaya, di mana adalah sepuluh hingga lima belas sel-sel, masing-masing mengandungi benih Kusut beberapa. Ia mempunyai bau aromatik lemah dan rasa mucilagenous.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar